Q/A

 
Svaret här nedanför är inte för att skryta utan helt ifrån min synvinkel och min åsikt! Allt som står är saker jag har hört från olika danslärare och som jag har erfarenhet själv. Keep in mind. 
 
Hejsan! Svarar i ett inlägg istället för i kommentarerna. Känns som om jag kommer behöva skriva lite längre nämligen! När man får börja med tåspetsskor är väldigt olika från person till person OCH väldigt olika för lärare. Så båda delar spelar väldigt mycket roll i det hela. Våran balettlärare säger till oss när hon tycker det är dags för oss att byta grupp alltså "nivå". Hon tyckte antagligen att jag hade potential och villigheten att lära mig mer. Därav antar jag att jag bara behövde gå i nybörjargrupp en termin. Sedan fick jag hoppa upp till en nivå högre.
Våran lärare är ryska och har ganska stora krav på oss balettelever. Samtidigt som hon är sträng, pushar oss för att hon vet att vi kan mycket mer än vad vi ibland visar på lektionerna så är hon även väldigt förstående.
 
Hon tvingar ingen att dansa i tåspetsskor utan hon frågade i början av förra terminen (då jag började i den högre gruppen) vilka som ville ha och vilka som ville fortsätta dansa i vanliga teknikskor. Jag valde att börja med tåspets för att man utvecklas så himla mycket mer med sådana skor. Jag har märkt en sådan sjuk skillnad, både på balans och styrka. MEN något som är viktigt att tänka på, att om man inte är tillräckligt stark ska man inte tvinga sig själv att dansa i sådana. Då man kan skada kroppen för livet. Att börja med sådana skor efter bara ett år, är faktiskt väldigt snabbt men som sagt, jag valde själv att börja med sådana och min balettlärare hade inte "erbjudit" de om hon hade sett att jag inte skulle klara av det. 
 
Jag började dansa när jag var jätte liten i sådan "showmix" alltså barndans. Hade ett upphåll ifrån dansen i ca 4:a år. Sen när jag var tretton började jag dansa jazz, och nu dansar jag feminine vibe och balett. Så jag har faktiskt ganska så mycket danserfarenhet sen innan. Sen har jag lite "gratis" av att jag gått jazz. Eftersom man använder en del balettermer i jazzen också som plié osv. 
 
Jag är absolut inte lättlärd, jag måste verkligen nöta, nöta, nöta för att lära mig. Mitt muskelminne är inte det snabbaste tyvärr.. Men när jag väl har lärt mig ett steg eller dans så kan jag de ett bra tag. 
 
Hoppas du fick svar på dina frågor annars fråga igen, bara glad att kunna svara på frågor! :) 
Livsstil, Träning | |
#1 - - Ylvette:

Ja, tack för ett så utförligt svar!

Upp